Waarom een blog over Michael Porter?

Ent6532Ik geef het toe, ik ben een Porteriaan. Hoe meer ik als manager, adviseur of toezichthouder te maken heb gekregen met strategische vraagstukken, hoe mee ik overtuigd ben geraakt van de kracht van Michael Porters gedachtengoed. Porter weet als geen ander strategische inzichten en keuzes te vertalen naar de effecten op kosten en opbrengsten van een organisatie. En, om meteen maar even een discussie voor te zijn, Porters gedachtengoed is ook van toepassing op not-for-profit organisaties. Want ook die moeten opbrengsten realiseren en ook die moeten met beperkte middelen werken. Hun opbrengsten zijn alleen niet (alleen) gedefinieerd in financiële termen, maar in meer inhoudelijke doelen.

Een goede strategie volgens Porter is er niet op gericht om de grootste te worden, zelfs niet om de beste te worden, maar om anders te worden. Uniek in wat je aanbiedt aan een “eigen” segment in de markt dat specifiek belang hecht aan je unieke aanbod.

Daarmee heeft Porters werk een belangrijke belofte in zich; als organisaties er in slagen hun eigen unieke en toekomstbestendige strategieën te ontwikkelen, gericht op hun eigen specifieke doelgroepen, dan ontstaat er een pluriform en veelkleurig aanbod met keuzemogelijkheden voor afnemers en ontwikkelingsmogelijkheden voor bedrijven en instellingen. Dit staat in schril contrast met de fantasieloze strategieën van schaalvergroting en kostenreductie. Die strategieën leiden al gauw tot verschraling van het aanbod, ten koste van zowel aanbieders als afnemers. Het is een beetje het verschil tussen een winkelstraat met allemaal unieke zelfstandige winkeltjes en een winkelstraat die gedomineerd wordt door landelijke of internationale winkelketens, waardoor elk winkelcentrum in Nederland zo langzamerhand inwisselbaar is geworden.

Tegelijkertijd heb ik gezien hoe lastig het is om Porters gedachtengoed in praktijk te brengen en hoe weinig organisaties dat daadwerkelijk doen. Porters werk is lastig te doorgronden (heel wat managers en adviseurs hebben hem wel in de boekenkast staan, maar zijn nooit verder gekomen dan de managementsamenvatting). En ook al doorgrond je Porters werk wel, dan nog is het een taaie klus om het in je eigen situatie toe te passen. Überhaupt is strategiebepaling een proces van zoeken, bekloppen en betasten, totdat het “klikt” en er een samenhangende strategie is ontwikkeld. Een strategie waarvan de onderdelen elkaar versterken en die aansluit bij de bestaande competenties van de organisatie.

199ec66a5d4601c359b73e9fb834be13Het is een beetje als diamantslijpen: de ruwe diamant die de organisatie is, moet worden geanalyseerd en op de juiste plaatsen worden geslepen en gespleten, om de krachtige flonkerende diamant bloot te leggen die onder de ruwe oppervlakte aanwezig is.

Ik hoop met deze blog een bijdrage te kunnen leveren aan organisaties om hun innerlijke diamant te ontdekken en te slijpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>